בשיעורים הקודמים התחלנו להכיר את המבנה ואת הסיפור של הספר החמישי, ונמשיך לעסוק בו היום. כבר ראינו ששלושת אוספי ההלל מהווים מרכיבים חשובים בחלוקת הספר ובנרטיב שלו. בשיעור הקודם השווינו את "הלל המצרי" (קי"ג-קי"ח) עם "הלל הגדול" (קל"ה-קל"ו), וראינו את המשותף ואת השונה, אשר משקפים את ההתפתחות ואת הנרטיב שלו. היום נתמקד ב"פסוקי דזמרא" (קמ"ה-ק"ו) כחלק של "שלושת ההללים", ונראה כיצד הם סוגרות את המעגל של הספר החמישי ושל ספר תהלים כולו.
הברכות השונות של "פסוקי דזמרא" בהשוואה לברכות "הלל המצרי" תורמות רבות לאפיין את שני האוספים ואת ההבדלים ביניהם על פי ניתוחו של הרב י"ד סולובייצ'יק זצ"ל. יתברר, שהברכות למעשה מנסחות את האופי האופי המיוחד של שני האוספים לפי הניתוח הספרותי שלהם בתוך הנראטיב של הספר תהלים.
לדפי מקורות, נא ללחוץ על לשונית החומרים
דפי מקורות: (שלושה דפים משבועות קודמים ודף אחד חדש)
- מצורף התרשים לכל הספר החמישי, ניתן להדפיס ב-A4, אך עדיף בגודל של A3, דהיינו שני דפים של A4. (נשלח כבר לפני שבוע) תהילים ספר חמישי (PDF)
- יחידות ההלל בספר החמישי (קי"ג-קי"ח; קל"ה-קל"ו; קמ"ה-ק"נ) מזמורי הלל בספר תהילים (PDF)
- מצורף התרשים לפסוקי דזמרא (גרסה א) - רצוי להדפיס כ-A3, דהיינו שני דפים של A4. קראתי לקובץ vertical version, יש 3 דפים A4, יש להדפיס אותם ולהדביק אותם זה מתחת לזה. vertical version קמ"ה (PDF)
- דף חדש- חידוש הגרי"ד סולוביצ'יק (PDF)